biohacking

Jag gjorde ett hälsotest

Inlägget presenteras i samarbete med Werlabs

Werlabs hälsoundersökning XL

Jag misstänker att något är fel i kroppen

Ni som följt mig ett tag vet att jag i somras var hos läkaren och kollade mina värden. Det visade sig att jag var fullt frisk när det kom till blodfetter, levervärden och sådant trots min övervikt. Men ändå blev jag förkyld igen, och den här gången höll det i sig i nästan två månader. Men det finns ingen hjälp att få, utan det gäller att börja rota själv. Det är ändå förståeligt att sjukvården prioriterar de som är sjukast, men vi som har något som ligger och gnager, vad kan vi göra?

Ett hälsotest som verkligen har allt

Jag har flera gånger funderat på att testa mina nivåer av olika vitaminer och mineraler i kroppen. Dels för att jag har en ganska oregelbunden kosthållning, men också för att jag kanske kan få någon ledtråd till vad det är som gör att jag blir förkyld så ofta. Men det är inget som sjukvården testar om man inte har tydliga bristsymptom. Då är det fasen tur att ställen som Werlabs finns. I samarbete med dem fick jag nämligen chansen att göra det stora XL-testet, som testar det mesta i kroppen. Jag beställde testet på nätet, gick till provtagningsstället dagen därpå, och redan på bussen hem fick jag de första provsvaren på sms. 5 dagar senare (varav två helgdagar) hade jag alla provsvar med läkarens kommentarer behändigt på nätet med säker login, samt en 42 sidor lång journal att nörda in mig i, med alla mina resultat och en utförlig förklaring på vad de betyder. Alltså, GULD!

Jag hade flera brister som måste åtgärdas

Det visade sig att jag har järnvärden på gränsen till för låga. Det kommer inte som någon överraskning för mig med tanke på att jag inte äter så mycket kött. Jag ska se till att vara mer noggrann med mina järntabletter helt enkelt. Även D-vitamin var i lägsta laget, vilket förvånar mig. Jag är ju trots allt ute och springer flera dagar i veckan, och tar dessutom D-vitamintillskott. Järn och D-vitamin är två näringsämnen som vid brist kan leda till låg energi, nedstämdhet och trötthet, något jag verkligen inte behöver just nu. Dessutom är just D-vitamin viktig för att hålla immunförsvaret på topp. Så här gäller det för mig att vara noga med kosttillskotten. Lyckligtvis tillhör både järn och D-vitamin de kosttillskott jag redan tar regelbundet, så det blir bara att uppa dosen något.

En ledtråd till mina förkylningar

Men det som gjorde mig mest förvånad, och kanske tom lite orolig, var att jag låg för högt i en aminosyra som kan påvisa B-vitaminbrist, något som i sin tur är ett tydligt tecken på kroppslig stress. Och här tror jag att jag är något på spåren. För jag äter inte så bra som jag skulle kunna, vilket påverkar kroppen. Jag har med tiden blivit ganska stresskänslig, och pallar långvarig stress väldigt dåligt. Att jobba inför en deadline är inga problem, men när det handlar om att kontinueligt känna att man inte duger, det klarar jag inte av. Och som vi alla vet vid det här laget så är det psykiska och fysiska måendet inte särskiljda, utan med hjälp av ett komplicerat hormonsystem så blir våra tankar våra upplevelser.

Få 15% rabatt på XL-testet!

Jag har helt enkelt ett gediget arbete framför mig med att ta tag i mina stressnivåer, mitt näringsintag och försöka återställa kroppen och bygga upp min tarmflora. Hur jag tänker göra det här kommer att bli ett work-in-progress, men jag hade aldrig känt mig säker nog på att det här är rätt väg om jag inte tagit det där testet, som den traditionella vården nekade mig. Och vill du också få svart på vitt vad du behöver jobba med INNAN du blir riktigt sjuk av det så tycker jag verkligen att Werlabs test är så värt. Anger du koden EMMAH15 så får du 15% rabatt på deras XL-test ända fram till 25 november 2016, toppen! En investering i din egen hälsa så du slipper gissa, med evidensbaserad medicin och riktiga läkare i ryggen.

För att få mer information om vilka värden som testas samt hur du beställer kan du klicka här.

 

You Might Also Like...

22 Comments

  • Reply
    Basisk Balans
    2016-12-29 at 9:59 pm

    Det bästa sättet enligt mig att stärka immunförsvaret och hålla förkylningar och infektioner borta är hålla kroppen så basisk som möjligt (högt PH-värde).

    Det finns bas-bildande mat och syra-bildande mat. Syra-bildande mat är kött, mjölk, alkohol, raffinerat socker och raffinerat mjöl.

    Basbildande mat är grönsaker, rotfrukter, nötter, örter (t.ex. quinoa) och allting som är så oraffinerat som möjligt. Naturlig mat som inte behandlats (mer än t.ex. kokning). Även citron är basbildande i kroppen trots att den är sur.

    Fullkornsmjöl är bättre än vitt mjöl. Rårörsocker bättre än vitt socker. Havssalt bättre än det superkoncentrerade bergsaltet.

    Blodet håller sig nästan alltid inom ett visst PH-värde (eftersom blodet är kroppens viktigaste organ) så det är svårt att avgöra kroppens totala PH-tillstånd. Vissa organ som magen ska vara sura för matsmältningens skull.

    Ät naturligt och undvik animaliska födoämnen så kommer du höja kroppens totala PH-värde och få bättre immunförsvar och mindre förkylningar.

    Värt att veta är att bakterier, virus och svampar inte trivs om kroppens PH-värde ligger högt. De dör av sig själva helt enkelt eller åtminstone försvagas.

    Om man har högt PH-värde i kroppen kan kroppen hålla mer syre och man blir piggare.

    Det finns också vissa kosttillskott som till exempel björkaska som kan höja kroppen PH-värde.

    Finns mer att läsa på länken nedanför. Jag har ingen koppling till företaget utan ovanstående är vad jag själv har kommit fram till.

    http://www.phbalans.com/

  • Reply
    Kolhydratskräck och veganexperiment - Emma Hällbacka
    2016-10-31 at 11:50 am

    […] efter min undersökning hos Werlabs (ni missar väl inte att ni får 15% rabatt på XL-testet om ni anger koden EMMAH15) så kom det […]

  • Reply
    Maja Hurtigh
    2016-10-30 at 8:44 pm

    Emma, vad kul det var att träffa dig på eventet idag! Jag läste detta imorse. Grymt tips! Särskilt viktigt med D-vitamin till barn, tror jag, med tanke på förkylningar osv som vi pratade om idag… Hoppas vi ses snart igen! 😃

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2016-10-31 at 10:45 am

      Ja D-vitamin är verkligen viktigare än man tror. Kul å ses! 😀

  • Reply
    Erika
    2016-10-30 at 11:21 am

    Men vad häftigt! Vart ser jag om testet finns att göra i Växjö?

    Tack för trevlig blogg! Hittade hit nu precis genom Better Bloggers och kommer lusläsa den nu 🙂 Kram!

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2016-10-30 at 11:54 am

      Här kan du se alla provtagningsställen: https://werlabs.se/provtagningsstallen/

      Det verkar som om de inte har något provtagningstillfälle i Växjö just nu, men det finns i både Jönköping och Halmstad om du har vägarna förbi 🙂 Man har ju tre månader på sig att testa sig från att man beställt testet, så kan ju passa på att ta provet om man är i närheten under kommande månader.

  • Reply
    Mia
    2016-10-28 at 10:48 am

    Shit vilket spännande test, även om jag nog skulle vara lite nervös för resultatet. Känner mig frisk och pigg och sånt, men man vet ju aldrig… Förresten, vi ses på bloggeventet på söndag 🙂

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2016-10-28 at 12:09 pm

      Ja jag var skitnervös att jag skulle ha tecken på insulinresistans och diabetes… men jag var fullt frisk!! 😀

      Men åh vad kul, ska bli så spännande att träffa alla! 😀

  • Reply
    Sandra
    2016-10-28 at 8:55 am

    Hej! Kommenterade för en tid sedan och frågade efter vilken musik du lyssnar på medan du tränar och du sade att du skulle slänga ihop ett inlägg om de. Har jag missat de? Har försökt scrolla igenom dina inlägg men hittar de inte :/

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2016-10-28 at 8:58 am

      Det kommer senare idag, tänkte att det passar bra med lite peppig musik på en fredag! 😀

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2016-10-28 at 12:03 pm

      Nu ligger inlägget uppe! 😀

  • Reply
    Malin
    2016-10-27 at 7:15 pm

    Spännande det där! Just mineraler och vitaminer skulle jag faktiskt vilja veta hur de ligger till nu när kroppen blivit utsatt för allt möjligt jox senaste året.

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2016-10-28 at 12:04 pm

      Ja lite så jag kände också… har ju tränat massor, inte direkt ätit jättebra och inbillat att jag har alla möjliga fel på kroppen. Så skönt att få något att utgå ifrån.

  • Reply
    Charlotta
    2016-10-26 at 8:32 pm

    Vad spännande! Blir nästan sugen trots läkarskräck 🙂

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2016-10-26 at 9:03 pm

      Jag förstår det! Det är bara ett enda stick, och man får verkligen veta ALLT om sin kroppsliga status. Jag funderar på att göra det igen till våren och se om något har förändrat 😀 Jag ÄLSKAR sånt här!

  • Reply
    Mari
    2016-10-26 at 5:20 pm

    Wow. vilket test. Hur bra som helst ju. Så skönt att få allt på svart och vitt. Hoppas verkligen värdena går till sig.
    Kramar

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2016-10-26 at 9:01 pm

      Ja det känns verkligen roligt att slippa gissa om man får tillräckligt av allt. Bristsymptom är ju oftast väldigt diffusa och svårtydda, och det är ju svårt att ta blodprov och mäta själv. 🙂

      • Reply
        Mari
        2016-10-27 at 2:40 pm

        Men exakt. Toppen att det finns sådana möjligheter. Kramar

  • Reply
    Sabina
    2016-10-26 at 12:18 pm

    Tjenixen!
    Jag fick lära mig en gång att D-vitamin tillskott bör man även ta ihop med något fetthaltigt alternativt ha vattenlösligt tillskott för att kroppen skall kunna ta upp vitaminet och tillgodogöra sig det. Tänkte att det kunde kanske vara ett tips om du inte redan visste!

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2016-10-26 at 12:21 pm

      Japp det är korrekt =) D-vitamin är ett fettlösligt vitamin och utan fett så kommer kroppen inte kunna ta upp det som den ska. Jag brukar ta D-vitamin tillsammans med maten, så får man automatiskt ofta en del fett också =)

  • Reply
    Jenn - forever abroad
    2016-10-26 at 11:28 am

    Vilket bra grej att göra! Skönt att få det svart på vitt. Blev nyfiken på det här med D-vitamin. Som jag förstått spelar det ingen roll om man är ute i dagsljus nu, solen är ändå för låg för att ge någon d-vitamin, har du hört något om det? Och sen det tillskott du äter, vilken dos är det – alltså hur mycket? Också hört rekommendationerna i Sverige är lägre än vad som egentligen skulle behövas.

    Hoppas du får ordning på vitamin-bristerna, kram!

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2016-10-26 at 11:34 am

      Ja det stämmer som du säger, det är bara under sommarmånaderna som solen står tillräckligt högt för att tillräckligt med UVB ska kunna ta sig igenom atmosfären. Under vintern så borde alla som bor i nordliga länder ta kosttillskott. Livsmedelsverket rekomenderar 10 – 20 mikrogram om dagen i intag (kroppen producerar tio gånger mer under en vanlig sommardag…) och det är i princip omöjligt att få i sig via kosten om man inte äter lax varje dag. Det tillskott jag tar är på 20 mikrogram, men det räcker uppenbarligen inte, så ska prova ett nytt med 50 mikrogram. Säker dagsdos är ca 150 mikrogram om jag minns rätt… Men som sagt, kroppen producerar ju själv mycket mer än så om den blir utsatt för solljus.

    Leave a Reply