viktnedgång

Vägning – vecka 11

Så här har det gått

Då var det dags att uppdatera er om hur det går för mig med kosten och vikten. Och förra veckan får nog sammanfattas med ett “njaa…”. Jag har slarvat, det ska jag erkänna. Ätit färdigmat, bröd och liknande istället för att laga mat, och det märks på vågen. Jag har dock räknat och skrivit ner allt, förutom för helgen, och jag ligger på kaloribalans, eller strax under, så det borde inte vara någon fara. Däremot har energin vart lägre, jag har känt mig trött och sliten och inte alls i form. Det är ett under att jag lyckades så bra på lördagens lopp med tanke på maten jag ätit under veckan. Släng på PMS på det här och ett chokladsug deluxe, och det har på det stora hela inte vart en lätt vecka.

Och hur gick det med måtten nu då? Ja, PMS:en i kombination med post-lopp-kolhydratsug och en bakisdag då jag tryckt i mig allt salt jag kan hitta, och fått törsten därefter, så har jag samlat på mig grymt mycket vätska. Vikten och midjemåttet har därför gått upp, men jag hyser inga tvivel på att jag med rätt kost i typ 2 dagar kan komma ner under förra veckan igen. Huvudsaken är att inte känna sig misslyckad för att vågen visar plus, utan att analysera varför och sätta in rätt åtgärder. Pluset den här gången beror mest på slarv, så nu är noggrannhet och planering som gäller.

  • Vikt: 96,6 kg (+2,1 kg)
  • BMI: 33,8 (+0,7)
  • Midjemått: 97,5 cm (+ 1,5 cm)
  • Midja/höft-kvot: 0,80 (+0,1)
  • Kroppsfett: 46,3% (+0,9 %)

Veckomeny för nästa vecka

Veckans stora utmaning är helgen, då jag reser bort och inte kommer kunna äta min egen mat. På fredag kväll ska vi äta ute, och på lördag ska jag äta lunch på ett event, som är helt bortom min kontroll. Sedan på lördag kväll ska jag sitta på ett tåg och måste ha mat som lämpar sig för det. Eftersom utemat generellt sätt inte är så mättande per kalori, så kommer jag förmodligen behöva fylla på med mellanmål, och för det måste jag spara ihop en marginal under veckan. Eftersom jag lärt mig att planering är A och O när det kommer till att få mig själv att äta nyttigt, så har jag faktiskt satt ihop en liten veckomeny till mig själv, som jag tänkte dela med mig av. Så här ser den ut:

Måndag

Lunch: ugnsbakad fisk med potatis och vitvinssås
Middag: fläskgryta med sötpotatis

Tisdag

Lunch: lax med mangosalsa
Middag: fläskgryta med sötpotatis

Onsdag

Lunch: chilli con carne
Middag: ugnsbakad fisk med potatis och vitvinssås

Torsdag

Lunch: lax med mangosalsa
Middag: chilli con carne

Fredag

Lunch: lunch på tåget, medhavd kycklingsallad
Middag: utemiddag i Stockholm

Lördag

Lunch: lunch på event
Middag: middag på tåget (färdig sallad eller wrap)

Söndag

Lunch: chilli con carne
Middag: kyckling africana

Matbudget: 60 kronor om dagen

Jag kommer dessutom att slänga på ytterligare en dimension och göra utmaningen ännu större. Kanske lite dumt egentligen, men det är absolut nödvändigt. Jag har nämligen satt min matbudget för resten av månaden och den medger inköp av mat för 60 kronor om dagen. Eftersom jag redan har bunkrat en del med kött i frysen osv så tror jag inte det blir några problem, men utemat är dyrt så det gäller att spendera pengarna väl så att jag har kvar till helgen. Så ja, där har vi planen. Nu kör vi!

You Might Also Like...

8 Comments

  • Reply
    Saku
    2017-03-24 at 3:39 pm

    Hej Emma! Har läst din blogg i 1,5 timma nu och tänkte att jag kanske kunde bidra med ett tips. Vet inte hur din matplanering, veckohandling (hoppas jag du kör med 🙂 ) ser ut. Hur som helst kan man inte få för många bra tips! Jag råkade av en slump komma över en matblogg som heter vardag.nu. Tjejen som driver den heter Sara och är kostrådgivare. Den bloggen har verkligen underlättat våran vardag. Där finns nyttiga och billiga veckomatsedlar man kan kopiera. Maten är väldigt lättlagad med få ingredienser och smakar fantastiskt gott. Jag har slutat upp med att ha förutfattade meningar om mat och tänker sällan “Det där kan väl inte vara speciellt gott?” Jo då…Saras mat kan. Vårat matkonto pendlar mellan 550-900 i veckan för 2 vuxna + en 19 årig flicka varannan vecka, samt en liten tös på 11 månader :). Då tar även sambon med matlåda till jobbet. Med dagens mått mätt får det ses som extremt billigt, kan tilläggas att blöjorna är inbakade i summan. Hoppas du har nytta av bloggen som vi haft. Har läst så många kloka ord i din blogg och ser att du har rätt mental inställning för att ta dig vidare. “Nystart” inlägget var bra, riktigt bra. Så ska man se på saken. Ha det gott.

  • Reply
    Ida
    2017-03-14 at 3:35 pm

    Planering underlättar i alla fall. Sedan är man inte mer än människa…

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-03-14 at 9:38 pm

      Ja det mesta kan ju gå fel faktiskt, coh gör ofta det. Men har man en plan kan man ju iaf bedöma HUR fel det gick 😉

  • Reply
    Malin
    2017-03-13 at 7:45 pm

    Låter som det kommer att gå fint med så bra planering!

  • Reply
    Dorotea Pettersson
    2017-03-13 at 1:08 pm

    Fantastiskt väl planerat måste jag säga. Snyggt! Och jag gillar den extra knorren med att sätta en budget på matinköpen. Det gör ju att man tänker till lite till. Du jobbar helt klart på bra!

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-03-13 at 1:20 pm

      Tack! 😀 skönt att höra från planeringsdrottningen att det ser bra ut ^^ Det blir helt klart lättare och lättare ju längre veckorna går:)

  • Reply
    Camilla Lind
    2017-03-13 at 9:13 am

    Grymt med en så bra planering Emma!

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-03-13 at 1:22 pm

      Tack så mycket ^^ nu ska jag bara följa den också 😀

    Leave a Reply