livsstil

Vägning och nystart – vecka 16

Nu är det nästan exakt en månad sedan som jag gjorde slut med S, och den värsta sorgen har börjat lägga sig. Första veckan efter uppbrottet åt jag ingenting, och gick ner 3 kg. Veckan därpå åt jag alldeles för mycket, och av helt fel saker, och gick upp 3 kg igen. Veckan därpå försökte jag mig på mitt billiga-veckan-experiment som slutade med en utekväll och middag på restaurang, och veckan som gått nu… ja då levde jag i princip på alkohol och pasta.

Min kropp har ju inte direkt mått toppen av den här behandlingen, men samtidigt har min själ behövt den här andningspausen och bara få tänka på att försöka må så bra som möjligt, vältra sig i sorliga romantiska filmer och sjunka så djupt ner i dekadensen på så kort tid om möjligt. Och så någon gång i natt så måste något ha hänt, min hjärna ömsade skinn eller något, för imorse vaknade jag av mig själv klockan 6.30 och skuttade upp ur sängen. Jag inledde dagen med ett glas varmt citronvatten, och satte mig sedan vid datorn för att se på min verksamhet med helt nya ögon och en helt ny energi.

Nu har det äntligen vänt

På bara några timmar har jag planerat hela veckan, gjort matlistor, träningsscheman, content calendar till bloggen, skickat fakturor, svarat på mejl och fått undan en hel del administrativa surdegar. Om en liten stund ska jag ut och fotografera och köra backintervaller med Ida, och därefter ska jag tvätta, laga matlådor och dra till gymmet. Dammsuga och städa har jag redan hunnit med. Utöver detta så har jag hoppat på marathondieten igen där jag slutade, precis när jag skulle prova att hoppa frukosten och istället öka på fettmängden i huvudmålen. Och trots att jag tagit dåligt hand om mig själv den här månaden, så pekar vågen svagt neråt. Här kommer veckans mått jämfört med senast jag mätte (vecka 11):

  • Vikt: 93,6 kg (-3,0 kg)
  • BMI: 32,8 (-1,0)
  • Midjemått: 95,5 cm (-2,0 cm)
  • Midja/höft-kvot: 0,80 (+/- 0)
  • Kroppsfett: 45,0% (-1,3 %)

Veckans matsedel

Här kommer också veckans preliminära matplan, som kan komma att justeras lite beroende på vilka sociala aktiviteter jag planerar in i helgen:

Måndag

Lunch: Chilli con carne
Middag: Tonfisksallad

Tisdag

Lunch: Tonfisksallad
Middag: Chilli con carne

Onsdag

Lunch: Ärtsoppa med fläsk
Middag: Stekt sill med rotmos

Torsdag

Lunch: Stekt sill med rotmos
Middag: Chilli con carne

Fredag

Lunch: Ärtsoppa med fläsk
Middag: Sushi

Lördag

Lunch: Ärtsoppa med fläsk
Middag: Grönbakad torsk

Söndag

Lunch: Grönbakad torsk
Middag: Kyckling Africana

Ja nu är jag faktiskt riktigt taggad på att köra igen, och det känns så himla bra. Jag ska försöka utnyttja den här plötsliga motivationen och komma igång med vanorna igen innan den försvinner. Och så har jag ju en bloggserie om att komma igång och nystarta till er som jag påbörjade, men som liksom allt annat hamnade på standby under krisen. Det känns ju nästan lite meta att även den kommer igång igen, haha. Nu kör vi!

You Might Also Like...

8 Comments

  • Reply
    Hanna
    2017-04-17 at 8:00 pm

    Härligt att läsa om din nya energi! Kör hårt.

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-04-19 at 1:21 pm

      Tack! <3

  • Reply
    Ida (Träningsblogga)
    2017-04-17 at 6:41 pm

    Heja dig!
    Nu kör vi!
    Mot Stockholm!
    <3

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-04-19 at 1:21 pm

      Ja nu kör vi! 😀

  • Reply
    jeanette sandelin
    2017-04-17 at 11:12 am

    Heja heja <3

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-04-17 at 11:33 am

      Wohoo tack ^^

  • Reply
    Camilla
    2017-04-17 at 10:42 am

    Bra där Emma!

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-04-17 at 11:33 am

      <3

    Leave a Reply