träning viktnedgång

Så tränade och åt jag i januari

Maten i januari

Det är redan februari, och dags att sammanfatta årets första månad. Om vi börjar med vikten så har den i princip stått still. Något kilo ner, men ingenting som jag inte kan hänvisa till hormonella vätskeinlagringar. Däremot är mina matrutiner i början av januari jämfört med mina matrutiner nu som dag och natt. Nu äter jag lagad mat två gånger om dagen, oftast frukost med, och ett nyttigt mellanmål. Visst slinker det ner lite gott också, men det är mellan målen och inte istället för målen. Stora framsteg här! Jag känner att jag går runt och fantiserar om laxfiléer och potatismos och syrliga dressingar istället för chips och läsk. Det går åt rätt håll även om det går långsamt.

Träningen i januari

Om vi tittar på träningen så blev det inte alls några 100 kilometer som jag så storstilat målade upp i början av månaden. Inte heller blev det någon runstreak. En förkylningsvecka och flera omgångar av träningsvärken från hell blev det istället, och jag lyckades skrapa ihop totalt 13 träningspass och ynka 23,7 kilometer löpning. 5 styrkepass har jag fått in också. Men många bäckar små, framförallt när jag rapporterar in mina gjorda pass i vår facebookgrupp Tiotusen träningspass, där varje pass blir en krona till välgörenhet. Då känns inte dom där 13 passen meningslösa trots allt. Ett superbra sätt att hålla motivationen på topp, ni borde gå med om ni inte gjort det. Det är just nu över 650 personer som tränar och peppar varandra där, så himla grymt!

Mål för februari

Nu i februari är matmålet att forsätta hålla skräpätandet på en rimlig nivå, och fortsätta laga mat varje dag. Det har högsta prio. Dock så vill jag bli lite bättre på att planera, iallafall en dag i förväg. När jag är hungrig så får hjärnan kortslutning och jag kommer inte på en enda rätt att laga (seriöst, kan stå och stirra på grönsakshyllan i affären i 10 minuter och inte komma på en enda maträtt). Så målet är att jag alltid ska veta vad jag kommer äta idag och imorgon, men planerar jag längre så tappar jag motivationen för att livet känns för inrutat. Det är en fin balans där.

Träningsmålet är bara ett: att följa mitt Novice 1-program så absolut bra som jag bara kan. Inte träna mer och inte mindre. Bara göra passen i programmet i en fart som går efter dagsform, komplementera med styrketräning på måndagar och onsdagar och hoppas att kroppen vänjer sig snart så jag slipper den här förlamande träningsvärken. Men jag känner mig redan som en mer vältränad människa efter två pass på programmet, haha. Det ska nog bli en marathonlöpare av mig också.

Hur har din träning gått i januari, och vad har du för mål i februari?
Berätta gärna i en kommentar!

You Might Also Like...

3 Comments

  • Reply
    Kristoffer
    2017-02-02 at 4:32 pm

    Hur gjorde du när du började löpträna från första början med övervikten?

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-02-02 at 9:18 pm

      Jag bara började 🙂 Första rundan var 4 km, och jag sprang hela förutom i tre stycken backar, då jag gick några hundra meter. Men jag sprang suuuperlångsamt, vi snackar promenadtempo. Folk powerwalkade om mig liksom. Vet du, nu fick jag värsta inspirationen, ska nog skriva ett inlägg om det här!:D Tack!

      • Reply
        Kristoffer
        2017-02-03 at 3:46 pm

        Oj så hurtigt. När jag började powerwalka i somras var jag tvungen att stanna och vila fötterna flera gånger, men nu klarar jag av flera km utan att stanna. Ska testa att “springa” i promenadfart nästa gång 🙂 Jag har börjat tveka om jag klarar av STHLM Maraton men vi får se, har ju redan betalat och allt så, det värsta som kan hända är ju att man får bryta, ingen skam i det I guess? 🙂

    Leave a Reply