biohacking

Mina kosttillskott

Jag funderar lite på det här med kosttillskott. Är det verkligen nödvändigt? Jag plockade fram alla tillskott jag har hemma och ställde upp på vardagsrumsbordet, och hjälp! Det ser verkligen absurt mycket ut. En del av grejerna har jag fått av företag för att testa, men den absolut största majoriteten har jag köpt själv. Varför då kan man fråga sig.

Jag är av åsikten att kosttillskott är ingenting som människokroppen behöver om – och det här är ett stort om – vi äter på ett korrekt sätt. Kroppen har liksom utvecklats för att kunna tillgodogöra sig den näring som finns i mat, och behöver inte mer än så. Men om maten vi äter är näringsfattig, så måste vi antingen leva med brister, äta mer mat (och gå upp i vikt) eller ta kosttillskott. Så för personer som vill ligga på kaloriunderskott eller slarvar med grönsakerna kan tillskotten vara nödvändiga. Jag tar självklart inte alla min kosttillskott varje dag, det skulle jag inte palla med, plus att det skulle bli för dyrt. Men de tillskotten jag använder nästan varje dag är:

BCAA

Grenade aminosyror är färdigspjälkat protein som kan hoppa över hela matsmältningen och gå rakt ut i blodet. Detta gör att man snabbt kan avbryta nedbrytningsfasen efter ett träningspass och påbörja återhämtningen med en gång. Bodybuilders tar BCAA för att bygga så mycket muskler som möjligt, men jag tar det för att maximera återhämtningen, och därmed kunna träna oftare. Det hade säkert funkat nästan lika bra att äta en extra måltid direkt efter träningen, men eftersom jag vill gå ner i vikt så tycker jag att det här är en bra kompromiss. Läs gärna mer i inlägget om BCAA.

D-vitamin

Det enda tillskottet som jag tror att alla faktiskt behöver. Eftersom mitt hälsotest i höstas visade på lätt D-vitaminbrist trots att det precis varit sommar så tar jag hög dos, 75 mikrogram, men för människor som inte har brist så räcker det med en dos på kanske 10 – 20 mcg. Man får känna sig för helt enkelt.

Järn

Även mitt järnvärde var på gränsen till lågt, och som menstruerande och tränande kvinna så är det viktigt med järn. Därför tar jag järntabletter under mensen, och ibland därmellan också. Om jag känner mig trött och hängig tar jag alltid en cocktail av järn, C-vitamin och Chlorella. Det brukar göra susen.

Vilket är ditt favoritkosttillskott?

You Might Also Like...

16 Comments

  • Reply
    Annika
    2017-02-21 at 1:08 pm

    Kalcium som jag fått utskrivet på recept pga ev benskörhet. Annars tuggar jag inte i mig något alls.
    D-vitamin ser jag till att tanka rejält på sommaren och sen 1-2 ggr till på resor under året.

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-02-21 at 11:01 pm

      Åh ja låter helt klart härligare att tanka D-vitamin på solresor än med tabletter 🙁 Ska bara bli lite rikare först! ;D

  • Reply
    Malin
    2017-02-10 at 7:09 pm

    Jag tar just nu bara D-vitamin. Överväger selen och zink av samma orsaker som Camilla, men försöker få i mig via kosten (paranötter ska vara grymt för det! Och mandlar). Bcaa kanske man skulle testa också, nu när jag ofta tröttar ut musklerna mer än de hinner återhämta sig på en dag.

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-02-11 at 12:15 am

      Jag tar zink ibland men har aldrig tagit kosttillskott med selen. Finns det på apoteket?

  • Reply
    Hanna
    2017-02-09 at 7:27 pm

    Jag tar aloevera, MSM, Argi+, Forever Therm (vitaminer, kaffe och guarana), omega 3 och probiotika.

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-02-09 at 8:47 pm

      Wow vilken kombo! Vad är Argi+ för något spännande?

  • Reply
    Mia
    2017-02-09 at 6:48 am

    JÄRN! Ofta en bristvara hos den här blekfisen. Speciellt när jag var gravid. Käkade proteinpulver och lite magnesium förut också, men har tappat det och nu orkar jag liksom inte… 🙂

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-02-09 at 11:00 am

      Ja håller med,järn kan verkligen göra skillnad om man har brist. Blir jättestor skillnad!

  • Reply
    Johanna
    2017-02-08 at 10:12 pm

    Jag har mer kosttillskott hehe… Dagligen tar jag c-vitamin med msm, d-vitamin, b12 och betaine hcl för matsmältningen. Samt magnesium innan jag ska sova.

    Sen växlar jag med b6, q10, aktivt kol mm. Besatt? 🙈

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-02-08 at 10:15 pm

      Haha men kosttillskott kan ju också vara ett intresse! 😀 Vissa ägnar ju timmar varje dag åt att sminka sig och fixa håret, då får man väl blanda vitamincocktails om man vill? ;D De som jag räknade upp i inlägget är ju de som jag tar varje dag, men sedan tar jag ju en massa mer också, men det varierar så himla kraftigt beroende på vad jag tror jag behöver just då. Ibland är det ingenting, ibland tar jag fler piller än ett helt ålderdomshem ;D

  • Reply
    Mari
    2017-02-08 at 7:26 pm

    Är det något jag brukar ta regelbundet, i alla fall under en längre tid, då är det D-vitamin tillskott. BCAA brukar jag också ta ibland, då jag kör tung och schemalagd styrketräning.

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-02-08 at 10:17 pm

      Jag har börjat ta BCAA efter all träning! 😀 Jag vet inte om det är inbillning, men jag tycker nästan att jag känner mig lite piggare och återhämtar mig snabbare då. Kan ju inte skada, så länge det inte blir för dyrt 🙂

  • Reply
    Peggy Johansson
    2017-02-08 at 7:23 pm

    D-vitamin på vintern. I övrigt tänker jag att maten ger mig det jag behöver. Lägger hellre pengarna på bra mat än på tabletter. Mycket grönt och bönor. Godare och trevligare.

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-02-08 at 10:16 pm

      Ja maten ger en oftast det en behöver så länge det är bra mat och framförallt tillräckligt mycket 🙂 Blir lite svårare när en försöker gå ner i vikt dock :O

  • Reply
    Camilla
    2017-02-08 at 2:22 pm

    Jag har hypotyreos och med tanke på det och på att jag också tränar hyfsat mycket då tar jag selen, zink, d-vitamin och omega 3. Och magnesium förstås, både mot myrkryp i fötterna och för den muskelavslappnande effekten.

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-02-08 at 10:15 pm

      Ja magnesium är grymt på kvällen! 😀

    Leave a Reply