mat och näring

Jag har ÄNTLIGEN hittat min matfilosofi!

Jag vill egentligen inte jinxa det hela genom att skriva det här inlägget, men jag bloggar ju trots allt om träning, mat och vikt, så det känns lite sneaky att inte göra det. Det är nämligen så att det verkar som om jag har fått någorlunda ordning på mina matvanor! I mars och april var mina matvanor kaos. Jag var van vid att S lagade den mesta av maten, och när han försvann så blev jag plötsligt utelämnad åt mig själv. Då tog jag till mina gamla nödknep: chips och dipp till middag, bullar och kakor till lunch. Vad som helst som mättade dög, oavsett näringsinnehåll, och allt sköljdes ner med Pepxi max.

Sedan följde några veckor då jag drack väldigt mycket alkohol och var ute och festade, och levde istället på snabbmat. Det tärde dock jättemycket på min ekonomi och var inte alls särskilt smart. Jag blev förkyld i tre veckor och insåg att något måste göras, för det här var inte hållbart. Samtidigt så blossade min pollenallergi upp med full kraft och jag mådde allmänt skit, stora lopp närmade sig, stressen var omåttlig och kroppen var i upplösningstillstånd. Och så snubblade jag över begreppet AIP.

Autotimmune Protocol

AIP står får AutoImmune Protocol, eller det autoimmuna protokollet. Det är en extrem allergidiet som eliminerar ALLT som kroppen kan tänkas reagera eller korsreagera på, samtidigt som den förser kroppen med lättillgänglig näring och byggstenar för att återställa kroppens naturliga hormoner och bakterieflora. Syftet med dieten är att göra allt för att undvika att reta kroppens immunförsvar, eftersom ett immunförsvar som överreagerar och grunden till autoimmuna sjukdomar och allergier, inklusive pollenallergi och astma. Nyfiken som jag är så läste jag på massor om den här dieten, och började så sakteliga återvända in i köket för att prova några av recepten. Och det var gott! Och efter att ha provat det här receptet var det som om jag blev upplyst och frälst: det är ju SÅN HÄR mat jag ska äta!

Så de senaste 3 veckorna har jag:

  • köpt storpack av köttfärs med kort datum och gjort enkla biffar att ha i kylen och äta kalla. Köttfärs, lökpulver, salt och stek i kokosolja. En sådan när jag kommer hem från jobbet direkt ur kylen och det dämpar hungern direkt och jag hinner laga mat istället för att dyka ner i chipsen.
  • sett till att alltid ha grönkål eller färsk spenat hemma och blanda i två stora nävar i allt jag äter, varmt som kallt
  • börjat tömma frysen på kött och kyckling och kombinerat det med broccoli och blomkål, min nya stapelvara. Kött + korsblommig kålväxt + kokosolja = världens enklaste och bästa snabbmat!
  • maxat sönder med kryddor som vitlök (river den snabbt), lime, mynta, koriander, persilja, lökpulver och ordentligt med salt med hoppar över frökryddor och peppar
  • återupptäckt tärnat bacon – charkprodukter är inte 100% men min kropp svarar så himla bra på det mättade fettet och när det är bara att hälla direkt ur förpackningen ner i stekpannan så tänker jag att det får vara värt det
  • gjort allt för att sänka tröskeln till matlagning: grönsaker som inte behöver delas, rätter av endast 3 ingredienser osv
  • vant mig vid smaken av kokos i i princip all mat, eftersom jag plötsligt börja använda mängder både kokosolja och kokosmjölk. Och jag tycker tom att det är gott!

Maten är salt och fet och full av grönsaker. Det är ingen extrem lågkolhydratkost för man äter enorma mängder grönsaker och en del frukt och bär, men den är oerhört rik på fibrer och framför allt så är det extremt näringstät. Här är inga tomma kalorier inte! Jag äter dock inte dieten renodlad utan blandar upp med lite vad jag känner för (som bönor, potatis, knäckebröd, daldar och en och annan rawbar), men grejen är att jag knappt är sugen på godis och chips längre. Har haft en chipspåse liggande på skrivbordet i fyra dagar nu, och den är fortfarande halvfull. Jag snålar inte på fettet i maten utan öser på, och det gör att jag blir mätt och belåten. Jag inbillar mig också att det är bra för mina hormoner, för bland annat kortisol bildas ju av kolesterol, och på det stora hela gör det att kroppen liksom har börjat komma i balans igen.

Äntligen lagar jag mat igen

Men det största genombrottet är att jag lagar mat i princip varje dag, men det tar bara 10 minuter. Den här maten är så absurt enkel! Jag har liksom fått in vanan, och även om jag inte eliminerat allt som dieten säger så är det ändå en klar förbättring mot en diet av öl och chips, eller för den delen av dyr färdigmat. Jag känner verkligen skillnaden, och jag är så glad att jag har hittat ett sätt att äta som funkar både med min kropp, min ekonomi och min enorma latmask. Just nu är jag inte sugen på att köra AIP fullt ut (mest eftersom man då inte får äta potatis) men jag tänker definitivt låta den här maten inspirera mig mer i köket.

Har du hört talas om AIP någon gång? Har du provat?

You Might Also Like...

12 Comments

  • Reply
    Löpar-Åsa
    2017-06-05 at 7:27 pm

    Åh, vad bra det låter! Jag är lite som du, dras till chips och godis och tappar lusten till matlagning och då tycker jag att alla knep som ändrar på det är bra!

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-06-07 at 8:08 pm

      Ah precis, det är så lätt att ersätta maten med skit 🙁

  • Reply
    Mari
    2017-05-24 at 7:48 am

    Har aldrig hört talas om den, men bara den känns bra och fungerar. Du är så bra, Emma!!

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-05-24 at 11:18 am

      Ja än så länge känns det verkligen toppen! 😀

  • Reply
    Madelene
    2017-05-23 at 10:49 pm

    Aldrig hört talas om denna. Dessutom är jag alldeles för lat för dieter 🙂 Man måste ha koll på så mycket.

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-05-24 at 11:18 am

      Jag har ju valt att köra ungefär 50/50 så man behöver absolut inte vara superstrikt för att få positiva resultat tänker jag 😀

  • Reply
    Hanna
    2017-05-23 at 10:44 am

    Jag har inte hört talas om den här dieten förut. Det låter riktigt intressant och härligt för dig att du hittat något som fungerar. Kanske skulle testa. 🙂

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-05-23 at 11:21 am

      Ja det är så skönt att liksom hitta sin grej! 😀

  • Reply
    Camilla
    2017-05-23 at 10:19 am

    Vad skönt för dig Emma! Låter både bra och nyttigt!

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-05-23 at 10:21 am

      Ja jag känner mig så himla duktig och nyttig 😉 Och tröskeln till matlagning är plötsligt så himla låg, jag älskar’t!

  • Reply
    Ida
    2017-05-23 at 10:13 am

    Jag har läst en del om det, men inte provat. Vet inte varför faktiskt. Det finns ju en bra tanke. Men jag behöver nog mina kolhydrater när jag tränar som mest. 🙂

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-05-23 at 10:17 am

      Jag äter ju fortfarande kolhydrater, kör kanske 50% AIP och 50% det jag har lust med för stunden. Men tycker att maten har balanserat mig så att jag blir sugen på knäckebröd och hummus istället för chips och dipp liksom 😀

    Leave a Reply