biohacking

Invägning och matrapport

sotpotatis-broccoli

Veckans matfokus har varit att bryta mönster

Om man säger så här: det har inte direkt gått någon nöd på mig under veckan matmässigt. Jag har valt en annan approach till maten är jag brukar, och satsar på att gradvis bygga upp goda vanor och läka kroppen, och – det här är den springande punkten – göra det viktigaste först! Att börja äta riktig mat på regelbundna tider istället för att småäta chips och godis har långt mycket större betydelse för hälsan än exakta antal kalorier och fördelningen av fett, kolhydrater och protein. Jag har en inbyggd vilja att alltid börja i fel ände och pilla med detaljer. Men jag har alltså helt enkelt under föregående vecka prioriterat att äta tre mål mat om dagen (ibland två, när sovmorgonen blev lång) och se till att varje måltid består av RIKTIG mat, grönsaker, kött, rotfrukter, baljväxter och rapsolja. (ja även frukosten, pallar ej med vanlig “frukostmat”, så äckligt)

rotmos-kotlett

Veckans resultat

Jag har skrivit ner allt jag ätit, men jag har INTE näringsberäknat eller kollat på energiinnehåll. Detta har resulterat i att jag ätit mig mätt varje gång, och kanske inte fått så där jättebra resultat på vågen (upp 0,3 kg). Men min tarmflora jublar, min hjärna är skarp och pigg, min kropp har energi och jag mår på det stora hela ganska bra. Vikten släpper såsmåningom. Här kommer veckans mått:

  • Vikt: 91,9 kg
  • BMI: 32,2 (fetma)
  • Midjemått: 95,0 (bukfetma)
  • Rumpmått: 120 cm
  • Midja/rump-kvot: 0,79 (precis under gränsen på 0,8)
  • Kroppsfett: 44,8 % (fetma)

Förra veckans mått hittar ni här!

Nu ska pepsimaxen bort

Den här veckan ska mitt fokus vara pepsi max. Denna eviga kamp. Jag ska helt enkelt köra en hel vecka utan lightläsk, och utan att ersätta med mineralvatten eller andra, mindre goda läsksorter. Jag har klarat det EN gång förut, då fattar ni hur svårt det här är. Men jag jobbar nu på att bryta ovanor och då har pepsi maxen en given plats högst upp på listan. Jag kommer att skriva fler inlägg om det här under veckan, så ska vi grävare djupare i det här fenomenet.

revben-bakpotatis

Kommande veckas utmaningar

I övrigt ska jag fortsätta med mina tre mål mat om dagen, utan mellanmål. Jag ska fortsätta skriva ner vad jag äter utan att räkna kalorierna, och jag ska fortsätta att undvika onyttigheter och istället satsa på grönsaker i mängder. Kött eller vegetariskt får stunden avgöra, för mig är det viktigaste just nu att maten är hemlagad och fri från socker. Den stora utmaningen kommer bli helgen då jag har en 25-årsfest och en Halloweenfest att gå på. Alkohol är något jag tänker ta det väldigt försiktigt med. Inte pga alkoholen i sig, utan på grund av att jag tenderar att släppa på tyglarna och börja småmumsa av chipsen… Och framförallt för att bakfylla framkallar alla mina allra sämsta sidor matmässigt. Vi får se hur det går, jag ska hålla er uppdaterade helt enkelt!

Vad är din matfilosofi?

You Might Also Like...

8 Comments

  • Reply
    Peggy Johansson
    2016-10-25 at 9:17 pm

    Vad är midja rumpa kvot?

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2016-10-26 at 10:39 am

      Det är att man delar sitt midjemått i cm med sitt mått runt det bredaset stället över höften/rumpan. Då får man en kvot, och denna ger en fingervisning om hur mycket fett man har på magen. En kvinna ska ha mer fett på höfterna och mindre på magen för att vara hälsosam, och om kvoten är för stor betyder det att man har mer av det farliga vicerala fettet på magen. Jag ligger precis på gränsen och har en ganska stor rumpa, så har en hel del magfett tyvärr =(

      • Reply
        Peggy Johansson
        2016-10-26 at 10:20 pm

        Aha! Hade jag ingen koll på. Tack för svar!

        • Reply
          Emma Hällbacka
          2016-10-26 at 11:12 pm

          Så lite så! ^^

  • Reply
    Cherie
    2016-10-25 at 9:39 am

    Jag äter 6-7 mål om dagen beroende lite på när jag går upp osv där det är 3 stora och sen resten små mellanmål. Jag försöker äta nyttigt men utan några som helst förbud. Är jag sugen på chips så kan jag äta det en tisdagskväll eller ta choklad till kaffet varje eftermiddag men väljer kanske då tex 80% och en liten ruta räcker då. För mig ska mat vara gott så jag kör någon blandning av nyttigt och onyttigt som jag märkt fungerar för mig 🙂

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2016-10-25 at 10:01 am

      Grymt att det fungerar för dig! 😀 Jag jobbar på ett få in ett liknande tänk utan förbud. Igår åt jag faktiskt en dl chips, lämnade tom sista för att jag inte ville ha mer haha! Hade det vart jag för ett år sedan hade jag ätit hela påsen, oavsett om jag var sugen eller ej.

  • Reply
    Malin
    2016-10-24 at 9:52 pm

    Jag håller också på och “skärper till mig”, det är en jävligt seg tröskel att komma över. Men för mig har det liksom släppt lite nu, det jobbiga är inte så jobbigt längre. Jag bara gör det, för det jag vill uppnå är så mycket mer värt än de där chipsen.

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2016-10-24 at 9:59 pm

      Ja visst är det segt… men skönt att du kommit igång! Chips är inte värt en spott i havet om man tänker på allt man kan få istället, men ändå är det så svårt att fatta det i stundens hetta med skålen framför sig. 🙁

    Leave a Reply