biohacking

Hormoner är det nya svarta

Frukost smoothie bowl

Idag vänder jag blad

Då var det måndag. Jag har vilat drygt en vecka från hårdare träning efter loppet, och bara gått promenader och ätit det som faller mig in. Mitt träningsprogram är över för den här gången, jag har ett blankt papper framför mig och är redo att kavla upp ärmarna och börja rita. Jag är väldigt sugen på att komma igång igen och börja pressa kroppen och klättra mot mina mål, både när det gäller kroppen och vikten, men också annat här i livet, som bloggen och karriären.

Jag har läst på om hormoner

Merparten av min fritid under föregående vecka har jag spenderat med forskarantennerna på. Jag har nämligen dammsugit internet och den litteratur jag har hemma om kroppens och framförallt metabolismens hormoner. Jag blir inte professor i endikronologi (läran om hormoner) på en helg, men jag har definitivt fått en djupare förståelse. Hormoner har blivit trendigt på senare tid, och vi ska äta lchf för att hålla nere insulinet och dricka BCAA för att få upp proteinsyntesen. Men för mig är nya rön värdelösa om jag inte förstår HUR de fungerar. Jag kan helt enkelt inte förmå mig att ge upp potatis om jag inte förstår exakt varför, och inte kan väga fördelar mot nackdelar. En djupdykning i den trendiga hormonoptimeringen har därför varit på sin plats.

Ett nytt träningsfokus och en nygammal diet

Nu känner jag mig mer påläst och bättre rustad för att göra bra val. Att jag valt tung styrketräning som träningsfokus under de kommande 6 veckorna känns helt rätt ur ett hormonellt perspektiv med tanke på läget i min kropp just nu. Jag har också valt att kopiera ett vinnande koncept från mig själv och börja köra “marathondieten” igen. Eftersom jag faktiskt höll den i över en vecka och sedan lyckades hålla den halvt i flera månader så är det faktiskt den mest lyckade dieten jag någonsin gått på. Och anledningen till att den föll har med mitt socker- och matberoende att göra. Jag ska berätta mer om hur jag äter, exakt hur jag tränar, hur min kroppsliga status ser ur och hur mina långsiktiga planer ser ut för att komma till bukt med den fungerar. Detta kommer att bli ett övergripande tema här i bloggen under hösten.

Jag kommer att mäta kroppen

Ni som inte gillar att läsa siffror som vikt och midjemått kan hoppa det här sista stycket. Jag är nämligen en stark anhängare av “det du inte mäter kan du inte förbättra”. Dvs än så länge så är min kropp i så stor hormonell obalans att jag inte vågar lita på känslan helt och fullt, utan tänker använda mig av hårda mått som vikt, kroppsfett och midjemått för att hålla koll. Jag tänker dock anstränga mig för att inte lägga värderingar i de enskilda parametrarna, går jag upp en vecka så är det inte hela världen. Jag ska försöka se det stora hela, och väga samman mina fysiska mått med mina prestationer under träningen, min stressnivå och mitt mentala fokus och känsla av meningsfullhet. Allt det är styrs av hormoner, och genom att styra kost, träning, sömn, relationer och stress kan man göra så otroligt mycket för välmåendet. Men här kommer alltså dagens mått:

  • Vikt: 91,6 kg
  • BMI: 32,1 (fetma)
  • Midjemått: 94,5 cm (bukfetma)
  • Rumpmått: 120 cm
  • Midja/rump-kvot: 0,79 (precis under gränsen på 0,8)
  • Kroppsfett: 44,8 % (fetma)

Vad tror du om hormon-approachen? Kommer det att funka?

You Might Also Like...

8 Comments

  • Reply
    Rebecca
    2016-10-18 at 2:40 pm

    Hur mäter du kroppsfett? 🙂

  • Reply
    Camilla Lind
    2016-10-18 at 11:28 am

    Tror absolut och kommer följa med spänning.

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2016-10-18 at 11:32 am

      Härligt, kul att du hänger med! 😀

  • Reply
    Paulina Gunnardo
    2016-10-18 at 11:23 am

    Intressant! Har ingen aning men ska bli intressant att få fortsätta läsa om det, för jag antar att det blir mer hormoner här i bloggen 🙂 Och nyfiken som jag är så ser jag fram emot att lära mig massa nytt.

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2016-10-18 at 11:24 am

      Ja det kommer nog bli mer av den varan! 😀 Jag måste bara dubbelkolla allt några gånger så jag inte far med osanning till mina läsare ^^

  • Reply
    Clean Eating by Annika
    2016-10-17 at 8:28 pm

    Hormoner i balans är a och o för viktminskning och hälsa 🙂 kan varmt rekommendera boken The hormonal reset diet av Dr Sara Gottfried

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2016-10-17 at 8:49 pm

      Åh tack för tipset! jag slukar sådana här böcker just nu så ska definitivt kolla upp den! =)

    Leave a Reply