träning

Backlöpning och löpargrupp

Jag har verkligen kommit in i ett träningsflow igen, och det känns toppenbra! Jag har ingen vidare struktur i träningen, men det ena högkvalitativa passet staplas på det andra, och däremellan fyller jag ut med mysjoggar och gruppträningspass. Igår körde jag backträning med en vän, och eftersom han är mycket mer vältränad jag (ni vet allmänt atletiska människor som ba “jag kan inte springa, har bara sprungit milen på 39 minuter någon gång”) så pushade det mig till att ta i lite extra. 5 rundor i den långa Skatåsbacken fick jag till, och jag stannade inte emellan som jag brukar, utan det blev i ett enda flow med joggvila ner istället för promenad. Var rätt så hög på endorfiner efter det, jag älskhatar verkligen backlöpning!

Något som gjorde mig extra glad var att det var konditionen som tog slut först, inte benen. Konditionen är nämligen mycket lättare att träna upp, och det är trots allt 5 veckor kvar. Jag kan hinna med en hel del konditionsfrämjande intervaller på den tiden, men hade benstyrkan trutit så hade det vart svårare. Jag fasar dock fortfarande inför fyra-timmarsrundan som jag vet måste till den här veckan, och är högst tveksam till om det kommer att gå, eller om jag ens kommer ha tid till det eftersom jag jobbar i helgen. Men mest är jag nog rädd, för jobb är inget giltigt skäl för att inte träna i min värld.

Idag är det iallafall perfekt löparväder, några enstaka plusgrader, blå himmel och vindstilla. Ska ge mig på åttan, och om det känns bra efter 5 km så svänger jag nog av och tar extrasvängen runt lilla Delsjön så att det blir totalt 13 km. Inte något 4-timmarspass, men jag är inte den som säger nej till varenda extrakilometer jag kan få i benen just nu.

Sista chansen till löpargruppen “Lär dig springa”

Sedan vill jag också passa på att flagga för min löpargrupp “Lär dig springa med Emma Hällbacka” som drar igång redan tisdag nästa vecka! Det finns faktiskt två platser kvar, så om någon funderar på att joina så är det hög tid nu! Fram till på söndag får ni 30% rabatt på priset (979 istället för 1399 kr), och det ingår förutom 10 veckors löpcoachning även ett gummiband för löpstyrka, ett kompendium med övningar och en fancy medalj efter genomgången kurs. Läs mer och anmäl dig HÄR!

You Might Also Like...

5 Comments

  • Reply
    Rebecca
    2017-04-26 at 2:48 pm

    Backträning är verkligen lika hemskt medan man gör det som det är fantastiskt efterråt!
    Tips om du inte hittar tid till ett 4h pass är att dela upp det, kanske 2h på morgonen och 2h på kvällen?

  • Reply
    Hanna
    2017-04-26 at 1:43 pm

    Grymt ju! Backlöpning är ju verkligen superbra.

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-04-26 at 2:18 pm

      Tack! Ja det känns verkligen vilken nytta det gör 😀

  • Reply
    Löpar-Åsa
    2017-04-26 at 12:20 pm

    Heja dig! Visst är det skönt när man är på banan igen!
    Backträning är ju bästa träningen! Jag älskhatar också, men känner ju hur gott det gör!

    Hoppas att dagens träning går bra!

    • Reply
      Emma Hällbacka
      2017-04-26 at 1:10 pm

      Ja backträning är hemsk på ett bra sätt, men så himla nyttigt för benen och flåset 😀

    Leave a Reply